MAT OG MUSKLER 4. juni 2015

 Trening og kosthold v/lege Stig Bruset

Problemet i dagens helsevesen er at alle sitter på hver sin tue. Tverrfaglig samarbeid gir bedre helsetjenester. Samfunnet tenker i ”bokser”, ikke helhet. Fastleger bruker mye tid på skjemaer, det gir mindre tid til pasientene.

Målet for alle bør være aktivitet, og målet er ikke så langt unna som vi tror. Tenk hverdagsaktiviteter, bruk bein, armer, hender. Funksjonell trening.

Lavt oksygenopptak i blodet pga lite aktivitet gir tretthet.

Det er aldri for seint å begynne å trene.

Det er alltid for tidlig å slutte å trene.

Sagt om aktivitet/trening: ”Vi har ikke så god fysikk, men vi har veldig god kjemi” ?

Medlemmer i FFM i Buskerud tilbys en ukes gratis trening på Regnbuen helsesenter i Lier. Gjerne som gruppe. Ta kontakt med sekretær eller leder i FFM i Buskerud hvis dette er noe du kan tenke deg å prøve, så kan vi forsøke å samle et par/ tre grupper til høsten (etter funksjonsnivå)

Dr. Bruset anbefaler Middelhavsdiett. Mer enn 1500 studier bekrefter helseeffekten. Spis masse grønnsaker, frukt og olivenolje. Bruset hevder at melkefett ikke er så farlig likevel, så spis smør på brødskiva med god samvittighet. Melkeprodukter. Men det anbefales fortsatt litt forsiktighet med bacon og koteletter med mye fett. Sukker og hvitt mel gir større helseproblemer enn fett.

Spis fet fisk(for eksempel makrell i tomat), mørk sjokolade, hvitløk, mandler, valnøtter i tillegg til frukt og grønt. Drikk gjerne et glass rødvin om dagen. Kaffe er positivt.

Mat kan være medisin. Og humoristisk sans reduserer dødelighet ?

Ernæringsfysiolog, fastlege eller et tverrfaglig helsesenter kan gi deg individuelle kost-råd.

Bildet: Hilde ønsker Stig Bruset velkommen til oss.

Du kan laste ned foilere fra kvelden her:

Del